Recap: Los Angeles

Oj, det var ett tag sedan vi uppdaterade er om vad som hänt. Vi ska nu inför filmens premiär bli bättre på uppdateringarna! Det har varit massor att göra under hela våren så vi har fått lägga bloggen åt sidan en tid. Men vi kommer nu att med några dagars intervall berätta steg för steg vad som hänt sedan ni hörde av oss sist.

Först en liten summering av USA-resan. Vi kom tillbaka från Los Angeles den 12:e april. Det var slutet på en – lite mer än två månaders – resa, full av spännande upplevelser.
Vi inser när vi tittar igenom bloggens bilder att det kan framstå som att vi ägnade stora delar av tiden att hänga på stranden och titta på palmer. Men i själva verket var det ganska sällan vi lämnade vår arbetsplats. Planer på att göra avstickare och ta några dagars semester till bl a San Fransisco grusades snabbt. Att komma hem från soliga Kalifornien efter två månader, utan en tillstymmelse av solbränna säger ju en del…

Ljudarbetet var såklart väldigt lärorikt. Filmens ljud har i princip helt från grunden byggts om och ersatts av nya ljudeffekter, atmosfärsljud med mera.

Per Hallberg är i det närmaste en ikon inom ljudsammanhang och vi får ofta frågan vad vi lärde oss av honom. Eftersom det är första gången som vi gör en långfilm i den här dimensionen så har vi heller inte några speciella referenser för hur andra jobbar. Men vi hade väldigt kul och även fast man inte kan sätta fingret på specifika saker som vi lärt oss, så är erfarenheterna som kommit ur det här samarbetet – Enorma.

En av de mest intressanta sakerna var att se hur Per observerade ljud och vilka idéer han fick. Vi märkte också snabbt att han har en väldigt bra förmåga att berätta en historia och förstår alla dramatiska byggstenar, vilket ju såklart är A och O för folk som jobbar på den här nivån.

Slutmix på Todd-AO, Stage 4 i Santa Monica. Fr.v. Daniel Saxlid och Per Hallberg som båda bor och arbetar i LA samt Anders Kwarnmark som bor och jobbar i Sverige.

Daniel Saxlid träffade vi ett par gånger i veckan, Per Hallberg hade vi veckomöten med och Daniel hade telefonkontakt med honom var och varannan dag. Deras arbete började faktiskt redan när de fick se en första råklippt kopia av filmen strax innan jul 2010. De började då gå igenom sina ljud-bibliotek för att se om de kunde börja testljudlägga vissa scener som vi kände oss mer eller mindre färdiga med – men frågar man Per eller Daniel så började de säkert med ljudtänket långt tidigare, Per läste ju manuset redan på hösten 2007!

Men det var dock först i slutet av januari 2011 som de på allvar satte igång med verkliga ljudarbetet – hands on så att säga.

Ljudet är ett väldigt viktigt berättarelement för oss som filmskapare och vi vill ju helst att publiken ska tro att allt de ser och hör är original. Om ljudpersonalen gjort ett bra jobb så ska det helt enkelt inte märkas att ljudet är manipulerat. I själva verket byts väldigt mycket att ljudet i en film ut – speciellt i den här typen av film, som ju är en thriller som utspelar sig till stora delar utomhus.

Nyckelknippor som skramlar, bilmotorer som startar, kvistar som knäcks, fåglar som kvittrar, vinden som viner – Allt byts ut.

Även mycket av dialogen får bytas ut p g a störljud. Bland annat hade vi, några kilometer från inspelningsplatsen, ett pågående vägarbete med personal som gillade att spränga klippor ungefär precis samtidigt som vi tryckte in REC på kameran. Vi tror för övrigt att dessa klippor finns filmade i filmens inledningssekvens, kanske den sista dokumenteringen av dessa klippor, någonsin. 🙂

Daniel Saxlid ägnade oerhört mycket tid att städa upp våra ljudspår, och Anders Kwarnmark jobbade med våra ljudeffekter. Per Hallberg översåg arbetet och kom med input som var guld värld.

Efter hemkomsten till Sverige så blev det inte mycket vila. Ljudet var färdigställt, men nu väntade grading och färdigställandet av specialeffekter. Så bara någon dag efter hemkomsten bar det av till Stockholm och postproduktionsbolaget Chimney Pot för en veckas arbete – fortfarande med jet-lagen roterande i skallen. Mer om det senare.

Stay tuned!

Mvh,

Henrik JP Åkesson, regissör & producent
Mattias Olsson, regissör & manusförfattare
Försvunnen

Annonser

~ av Trossfilm på 7 juli, 2011.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: